söndag 23 mars 2008

Alla förtjänar inte en andra chans

Förtjänar verkligen alla människor en andra chans? Ni som är troende, förlåter verkligen Gud en människa för allt om hon visar att hon ångrar sig? Jag brukar alltid läsa kvällstidningen, följer gärna nyheterna på TV och klickar även runt på Internet. Och överallt får vi höra om nya offer, som blivit mördade, våldtagna, misshandlade. Hela tiden.

Ni har väl hört talas om den 26:åriga tjejen från Umeå som mördades i Thailand? Om inte, läs följande artikel http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2083922.ab
I artikeln ber också mördaren svenska folket och hennes familj om förlåtelse. Det kokar i mig. Jag är så arg att jag inte vet vad jag ska göra.
I artikeln kan man läsa att "Mördaren försökte våldta henne, men hon gjorde kraftigt motstånd och då högg han ned henne med en kniv, säger polisen."
Det är så vidrigt att han ens ber om förlåtelse. Efter vad han har gjort. Som att han faktiskt tror att det går att förlåta. Fy fan! Nej, säger jag. Alla människor förtjänar inte en andra chans. Ett bra straff till mördaren? Hugg av honom kuken och släng in honom i ett fängelse där han får ruttna ihjäl.

Jag läste också artikeln i Aftonbladet idag, om Sten Erik Eriksson, som 1967 våldtog och dödade en 8-årig pojke. Han har suttit inlåst i 57 år (om man räknar med allt, han hade även gjort en del brott förut och suttit inlåst innan), alltså den personen som suttit inne längst i Sverige. Läs artikeln här http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2109221.ab
I artikeln framgår att han uppfyller kriterierna för pedofili, än idag, även efter att ha suttit inne så länge. Han har försökt rymma flera gånger. Men nu anser Sten Erik att han borde få bli frisläppt. Att han sonat sitt brott. I helvete heller, säger jag. Han kan sitta kvar i fängelset tills han ruttnar. Spelar ingen som helst roll att han suttit inne länge. Han har ingen rätt att komma ut i samhället efter vad han har gjort.
Nej, han förtjänar inte heller en andra chans.

Jag blir så upprörd. Över all ondska som finns i världen. Uppgiven. Kan man inte bara utrota allt som är ont?

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är bara sjukt. Usch.