fredag 14 mars 2008

Konsumtionssamhället

Sitter och kollar på http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1085509, gårdagens debatt i SVT med bland andra Blondinbella, Ebba von Sydow och Maria Wetterstrand. Debatten handlade om vårat konsumtionssamhälle och i den här frågan är jag lite kluven.
Jag pratar just nu med Sebbe om detta, och han menar på att vi människor vill tjäna mer och mer pengar så att vi kan införskaffa oss mer prylar som vi egentligen inte behöver.

Men jag tycker snarare att alla har vi ett val. Självklart kan vi låtas oss påverkas utav tidningar, reklam och modebloggar som tipsar oss om de "rätta grejerna" men så kommer det ju alltid vara, tyvärr ser samhället ut på det sättet. Och jag kan förstå frustrationen som endel känner. Varför ska allting vara så ytligt? Själv ser jag shopping som en kul grej! För hur mycket vi än vill förneka det så BLIR man glad av att införskaffa sig lite nya saker. Så länge det inte blir en drog och så länge man inte förvandlas till en materialist.

Jag vet ju själv vad jag värdesätter i livet. Hälsa, en trygg tillvaro, kvalitetstid med nära och kära, ett jobb. Ett par nya jeans eller en god bok blir ett extra + i kanten, det där lilla extra. Vi får helt enkelt finna oss i att vi lever i ett konsumtionssamhälle och visst är det inte lätt för 13-14 åriga tjejer att veta hur de ska förhålla sig till allt.

Jag håller också med om att vi konsumenter måste lära oss att ställa krav på vad vi handlar. Därför handlar jag tex oftast smink på The Body Shop för där vet jag att sminket inte testas på djur, och det känns helt enkelt hållbart att handla där, med miljön i åtanke.

Vad jag tror jag mår sämst av i vårat samhälle är stressen. Stressen över att hinna med allt man ska/vill här i livet. Stressen över att ha en fulltecknad almanacka. Stressen av att inte känna att man duger - vilket inte enbart behöver handla om konsumtion, men ändå hänger det ihop lite. Så detta är en svår fråga, jag är kluven!


Nu ska jag och Sebbe iväg och hitta en present till min lillebror som fyller år på måndag. Ikväll blir det lite utgång, med bland andra Anna och Linda, alias Lillefot! Ska bli riktigt roligt.

Imorgon blir det tyvärr jobb på Rasta, skulle velat ha en hel ledig helg... Snart har vi första repetitionen till showen också, närmare bestämt på måndag, 25e maj har vi föreställning.




Inga kommentarer: